Plán výchovy a péče dětské skupiny Školička

Každé dítě je individualitou, originálem. Plán výchovy a péče je sestaven tak, aby odpovídal přiměřeně věku a rozvoji dětí. Nejdůležitějším prostředkem k rozvoji osobnosti dítěte je hra. Chůvy v dětské skupině citlivě vnímají každé dítě a jeho potřeby, dbají na správné hygienické návyky dětí. Děti, které nosí pleny, jsou pravidelně kontrolovány a přebalovány. Pokud si dítě přeje, rádi jej pochováme, obejmeme a pohladíme. Dítě zabavíme hrou, prohlížením knížek, zpěvem a kresbou… Chceme dětem předávat dovednosti, které budou pomáhat rozvíjet jejich fantazii, vnímat barvy, tvary a poznávat svět kolem nás. Učit děti samostatnosti a sebeobsluze (stolování, odvykání nošení plen, umývání rukou…). Podporovat děti ve zvládání základních sociálních a komunikačních návyků. Rozvíjet děti po hudební, výtvarné a pohybové stránce.

Naším cílem jsou nadšené děti, které aktivně prožijí den ve Školičce a spokojení rodiče, kteří mohou vykonávat své pracovní povinnosti s pocitem, že je o jejich děti dobře postaráno. Připravit děti na přechod od rodičů do kolektivu. Vytvořit jim příjemné a bezpečné prostředí, kde se naučí přirozenou nenásilnou hravou formou vše, co potřebují ke svému vývoji. Samozřejmostí je láskyplné uspokojování všech potřeb dětí.
S ohledem na to, že v dětské skupině máme dětičky od 1 - 4 let věku, vybrali jsme takové aktivity, které jsou děti tak útlého věku schopny zvládnout.

AKTIVITY V DĚTSKÉ SKUPINĚ ,,ŠKOLIČKA“

1. Výtvarné

  • kreslení pastelkami
  • správné držení pastelky
  • práce s dalšími materiály
  • hra s barvami
  • používání kříd, voskovek, barviček

2. Pracovní

  • hra se stavebnicemi různých tvarů a velikostí
  • hry s pískem
  • navlékaní korálků
  • práce s plastelínou
  • přemísťování a skládání kostek

3. Hudební

  • společný zpěv
  • učení a poslech písniček
  • vnímání melodie, rytmu
  • používání různých nástrojů

4. Pohybové

  • cvičení
  • vyjádření hudby pohybem
  • tanečky
  • napodobování zvířátek (např. hopsání zajíčka, skákání žabky apod.)
  • míčové hry (házení, koulení)
  • procvičování chůze, lezení a běhu

5. Čtení knížek

  • vyprávění a čtení pohádek, básniček, říkání
  • rozvoj řečí
  • prohlížení obrázků

6. Pobyt venku na zahradě

  • k pobytu venku slouží zahrada naší Školičky, hry v písku
  • pohybové aktivity

7. Volná hra

  • tzn., že děti si hrají mezi sebou

8. Rozumové a poznávací

  • poslech a sledování pohádek
  • rozvíjení řečových a komunikativních schopností
  • seznamování s přírodou (zvířata, hmyz, rostliny), sledování počasí
  • poznávání lidského těla
  • rozpoznávaní barev, tvarů

ROČNÍ VÝCHOVNÝ PLÁN

Září - ,,Vítejte ve Školičce“

  • seznámit se s novým prostředím
  • orientovat se v prostoru Školičky
  • poznávat nové kamarády i tety (tzn. chůvičky)
  • poznat svou značku
  • znát své jméno
  • ovládání pohybové aparátu

Říjen - ,,Podzim“

  • pozorovat počasí (déšť, sluníčko a vítr)
  • zvířátka kolem nás
  • poznávat barvy
  • napodobovat zvuky
  • upevňovat základní hygienické návyky

Listopad - ,,Zima je za dveřmi“

  • podporovat rozvoj výtvarných schopností
  • sledovat znaky podzimu (padání listí, déšť…)
  • říkáme si básničky
  • opakovat barvy
  • učit se správně stolovat

Prosinec - ,,Vánoce“

  • vánoční povídání
  • pomáhat při zdobení třídy, tvoření vánočních ozdob
  • posezení s rodiči (např. Mikulášská nadílka)
  • učit se básničky a písničky (rozvoj řečí)
  • poslouchat pohádky

Leden - ,,Zima“

  • pozorujeme zimní přírodu
  • hrajeme si se sněhem, koulování, chůze ve sněhu
  • napodobit jednoduchý pohyb
  • poznávat své tělo
  • učit se základním společenským návykům (poděkovat, poprosit)

Únor - ,,Naše tělo“

  • správné pojmenování části těla (ručička, nožička, očičko, ouško…)
  • cvičíme a tancujeme
  • připomínáme hygienické pravidla
  • učíme se základní barvy
  • připravujeme se na karneval

Březen - ,,Přichází jaro“

  • pozorujeme jarní přírodu, první kytičky, zelenání trávy
  • prohlížet obrázky s jarní tématikou
  • tvoříme jarní dekorace
  • poznáváme zvířátka
  • učit se skládat jednoduché puzzle

Duben - ,,Velikonoce“

  • malování vajíček
  • napodobovat hlas zvířátek
  • rozvíjet řeč dětí (tzn. koledy ,,Hody, hody doprovody…)
  • rozpoznávat názvy oblečení
  • využívat knihy a obrázky dopravních prostředků

Květen - ,,Maminka“

  • hrát si na maminku
  • vyprávění o mamince
  • učit se dělit o hračky
  • procvičovat řečové schopnosti
  • přiřazovat k sobě stejné barvy a tvary

Červen - ,,Prázdniny“

  • zapojovat se do společných her
  • uklízet hračky s ostatními dětmi
  • konstruktivní hra – kostky – stavět (ohrádky, komín…)
  • hry na zahradě – stavba (báboviček, hradu…)
  • rozvoj sebeobsluhy a hygienických návyků

Červenec, Srpen - ,,Prázdniny jsou tady!“

  • zdokonalování dovedností oblasti hrubé i jemné motoriky
  • pobyt na zahradě
  • čtení a prohlížení knížek
  • cvičení